רישום סימן מסחר

סימן מסחר הוא סמל, מילה, צירוף מילים, עיצוב, אות, צליל או שילוב שלהם, המשמשים להבחנה בין מוצר או שירות של עסק אחד למשנהו. סימן מסחר יכול להיות לוגו, שם מותג, סלוגן או כל אלמנט אחר שמזוהה באופן ייחודי עם העסק שלך.

השאלה הראשונה ששואלים היא מדוע בכלל כדאי לי לרשום סימן מסחר? הרי זה לא חובה ומותר לי לשים את הלוגו שלי על המוצרים שלי ולהתחיל למכור.. אז זהו, שלא בדיוק. 

לרוב, יזמים מתחילים ובעלי עסקים מתייעצים עם תדמיתנים, יועצים שיווקיים ועוד על מנת להגיע לשם הכי טוב בשביל המוצר/ השירותים שלך, או ללוגו הכי מתאים ומגניב. הבעיה היא שלצערנו קורה די הרבה פעמים שמישהו אחר כבר חשב על השם או הלוגו הזה והתחיל להשתמש בו כבר לפנינו, אולי ממש באותו התחום של המוצרים שלך. אולי הם גם הגנו על הזכויות שלהם ורשמו אותו כסימן מסחר.

במקרים האלו, לפעמים מגלים את זה רק אחרי שכבר השקענו בשיווק, בקידום, ואפילו בייצור של מוצרים עם הלוגו או השם הזה.. ואז מגלים שיש כבר מישהו בשוק עם אותו השם. לפעמים אותו המישהו מגלה אותנו ודורש שנפסיק להשתמש בשם באופן מיידי (במידה וזה קורה, מאוד מומלץ להתייעץ עם עורך דין קניין רוחני לפני נקיטת כל פעולה).

לכן, עוד בשלב הראשוני של ההתייעצות עם התדמיתנים ויועצי השיווק והרעיונות- כבר אז מומלץ לבדוק כל שם עם עורך דין קניין רוחני שיעשה בדיקה שהשטח פנוי לפני שאנחנו משקיעים זמן וכסף בשם המגניב שבחרנו. 

אחר כך, כדי לפתור כבר היום את הבעיות של מחר במצב שמישהו יתחיל להשתמש בשם שלנו אחרינו, בתום לב או בכוונת זדון, מומלץ להגן על השטח שלנו על ידי רישום סימן מסחר באופן שהכי יתאים לצרכים העסקיים הספציפיים שלנו. (כן, זה משתנה מעסק לעסק – לא כל רישום סימן מסחר זהה לרישום אחר. לעסקים יש גדלים שונים, ליין מוצרים שונים, אופן שיווק ומכירה וטריטוריות שונות ולעיתים גם שמות בעייתיים להגנה מבחינת דיני סימני המסחר).

אז אם אתם מעוניינים לבחון את האפשרות של רישום סימן מסחר לעסק שלכם, המשיכו לקרוא:

רישום סימן מסחר בינלאומי

כיום, לאחר הצטרפות ישראל לאמנת מדריד, מבקשים ישראלים יכולים לרשום סימן מסחר במגוון מדינות באמצעות הגשה של בקשה אחת לרישום סימן מסחר ובכך, באופן פוטנציאלי, לחסוך זמן וכסף על רישום סימן מסחר באופן נפרד בכל מדינה ומדינה. 

עם זאת, רישום סימן מסחר בינלאומי אינו מתאים בכל מקרה ואינו חסר חסרונות כפי שניתן לחשוב.

כאשר רישום סימן מסחר מבוצע על ידי בקשת רישום סימן מסחר בינלאומי, כלל סימני המסחר החו"ל תלויים בבקשת סימן המסחר בארץ. אם רישום סימן המסחר בארץ מאבד תוקף, כך גם כל יתר סימני המסחר ביתר המדינות יאבדו מתוקפם ומומלץ לא להקל ראש בנושא.

כמו כן, השימוש בכלי הזה לא חוסך בצורה משמעותית את האגרות עצמן. ככל שהרישום מתבקש ביותר מדינות, כך גובה האגרות שיהיה צורך לשלם יעלה. יוער שבניגוד לאינטואיציה, האגרה המקומית לרישום סימן מסחר משתנה מאוד ממדינה למדינה ובאופן יחסי, הרבה מדינות בעלות ערך מסחרי גבוה באופן יחסי, מבקשות אגרות נמוכות יותר מאחרות.

בנוסף, בכל מדינה רשאית רשות סימני המסחר של אותה מדינה להתנגד לרישום סימן המסחר מטעמיה שלה שיתבטא בצורה של קבלת דו"ח בחינה. במידה וזה קורה, יהיה צורך להגיש מענה לדו"ח הבחינה וזאת באמצעות סוכן מקומי שלרוב יגרום לכל החיסכון בעלויות לרדת לטמיון.

יובהר, האמור במאמר זה לא טוען שהשימוש בכלי זה (הגשת בקשה לרישום סימן מסחר בינלאומי) הינו רע או שלא מומלץ להשתמש בו, אלא שיש לעשות זאת במחשבה תחילה ובמקרים המתאימים. לא תמיד יהיה זה נכון ללכת במסלול הזה. 

אחד השיקולים יכול שיהיה סיכויי הסימן לקבל התנגדויות מצד הבוחנים המקומיים בטריטוריות המקומיות ברחבי העולם. ככלל אצבע, רישום סימן מסחר על מלל קצר, קל וחומר כזה בעל משמעויות שונות ברחבי העולם, ימשוך יותר התנגדויות מצד בוחנים בהשוואה לבקשה לרישום סימן מסחר יותר ייחודי, מעוצב וחסר משמעות אינהרנטית.

על מנת להחליט בנושא בחוכמה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין קניין רוחני בטרם נקיטת פעולות.

רישום סימן מסחר עלות

כמה עולה לרשום סימן מסחר? התשובה תלויה במספר גורמים עיקריים שאותם אפרט ומספר גורמים זניחים יותר בנוסף. 

הגורם הראשון המשפיע על עלות רישום סימן מסחר הוא בכמה ובאילו מדינות תרצו לרשום את הסימן. ככל שמתבקש רישום של סימן המסחר ביותר מדינות, כך העלות גדלה. בכל מדינה שבה רושמים סימן מסחר, יהיה צורך לשלם אגרה עם הגשת סימן המסחר או עם אשרור הסימן. בכל מדינה ייתכן ויהיה צורך להגיש מענה לדו"ח בחינה ובכל מדינה המחירים שונים. עלות הגשת מענה לדו"ח בחינה באירופה או ארה"ב היא משמעותית יותר יקרה מהגשת המענה במדינות אחרות כמו הודו או סין.

הגורם השני המשפיע על עלות רישום סימן מסחר הוא מספר הקטגוריות בהן יירשם הסימן. רישום סימני מסחר מבוצע לפי קטגוריות של מוצרים ושירותים, לדוגמא, אם סימן המסחר שלי הוא "הפיתה הסגולה" והמוצרים שאני מוכר הם בגדים, בשמים, ואוכל אז ארצה לרשום את סימן המסחר שלי ב- 3 קטגוריות נפרדות - מוצרי מאכל, מוצרי בישום ומוצרי ביגוד והנעלה. עלות רישום סימן המסחר עולה בהתאם לפי מספר הקטגוריות. 

הגורם השלישי המשפיע על עלות רישום סימן מסחר הוא מי המשרד המטפל עבורך ברישום סימן המסחר. מבחינת העלות, המשרדים גדולים או היוקרתיים יותר יהיו משמעותית יקרים יותר, לא רק בעלות הראשונית של ההגנה אלא גם בכל הקשור להתכתבויות עם רשם סימני המסחר בשלב מאוחר יותר (זאת במידת הצורך כמובן). מבחינת המקצועיות, זה מאוד מומלץ להשתמש בעורך דין קניין רוחני אשר מתמחה בתחום הקניין הרוחני ולא במשרד קטן או בינוני העושה הכל מהכל. כמו בכל תחום בחיים, כך גם בתחום הקניין הרוחני- כשרוצים שמשהו ייעשה כהלכה, פונים לאדם המתמחה בתחום המלאכה הרצויה. 

הגורם הרביעי המשפיע על עלות רישום סימן מסחר הוא מה שקורה בהליכי הבחינה, כלומר האם הסימן המבוקש לרישום הוא קל לרישום או לא.  ככל שיהיו יותר התנגדויות של בוחני סימני המסחר אז יהיה צורך להתכתב עמם ולשכנע אותם כי הסימן שלכם ראוי להירשם ועומד בתנאי החוק. לעניין זה אעיר כי אחת הדרישות לרישום סימן מסחר היא שלא ייווצר בלבול בין סימני מסחר מתחרים המוכרים מוצרים או שירותים באותה הקטגוריה. בהמשך לדוגמא לעיל, אם קיים כבר סימן מסחר רשום בשם "הפיתה הסגורה" אשר רשום בקטגוריה של מוצרי מאכל, אז סביר להניח שבוחן סימני המסחר יביע התנגדות לרישום הסימן שלי כי קיים כבר סימן דומה מאוד באותה הקטגוריה שבה מבוקש הרישום ולכן יש חשש שלקוחות יתבלבלו בין המותגים. זה בדיוק מה שדיני סימני המסחר באים למנוע.

מה ניתן לעשות כדי לצמצם עלויות רישום סימן מסחר?

על מנת לנסות להימנע מבעיות והתנגדויות של רשם סימני המסחר במהלך הבחינה, ניתן לעשות 2 דברים שאמנם לא יבטיחו את ההימנעות מהנושא אך לחלוטין ישפרו את הסיכויים לכך.

ראשית, בטרם הגשת בקשה לרישום סימן מסחר, מומלץ לעשות בדיקה בעצמכם האם השם הזה כבר תפוס. 

טיפים לביצוע חיפוש סימני מסחר באופן עצמאי:

  • תנסו לחפש אותו באינטרנט לראות אם הדומיין תפוס, 
  • באמזון 
  • ברשתות חברתיות 
  • בחיפוש כללי בגוגל. 
  • בכל אחד מהמקומות, תעשו בדיקה לראות האם יש שם כזה באיות מעט שונה ולא בדיוק כמו שלכם אבל עם אותו הצליל או המשמעות או כתמונה דומה.

אם כן מצאתם סימן מסחר דומה לשלכם, תענו לשאלות הבאות:

  • האם העסק שלכם נמצא באותה מדינה?
  • האם מדובר באותו סוג של עסק? אותו סוג מוצרים / שירות?
  • האם יש סבירות שלקוח פוטנציאלי יתבלבל בין הסימנים?
  • האם סימן המסחר שמצאתם בתוקף או לא?

אם התשובה לכל השאלות הללו היא כן, הסבירות שלכם לרשום את הסימן לא טובה בכלל, אבל אם חלק מהתשובות הן כן וחלק לא אז שווה לכם להתייעץ עם עורך דין קניין רוחני ולשאול את חוות דעתו לגבי זה.

גם אם לא מצאתם סימן מסחר דומה לשלכם, השלב הבא הוא לבקש מהעורך דין קניין רוחני (עורכי דין בתחום הקניין הרוחני הם עורכי הדין המתמחים בתחום רישום סימני מסחר) לבצע בדיקה מקדימה של הסימן המבוקש, לפני במתקדמים להגשת בקשה לרישום סימן המסחר. 

שנית, תלוי בסוג המכירה והמוצרים/ שירותים שלך- שווה להתייעץ עם העורך דין קניין רוחני שלך על מנת לקבוע את סוג הרישום של סימן המסחר- סימן מעוצב או סימן מילולי.

ככלל אצבע, רישום סימן מסחר מילולי יהיה קשה יותר לרישום מסימן מסחר מעוצב (וכפועל יוצא מכך - יקר יותר). כמו כל דבר בתחום הקניין הרוחני, ככל שאנחנו מבקשים רישום כללי ורחב יותר, כך התנגדות הבוחנים תהיה קשה יותר, בצדק רב. בהמשך לדוגמא מלמעלה, רישום מילולי של הסימן "הפיתה הסגולה" יכלול כל צורה ופונט וככל הנראה גם בשפות שונות בתנאים מסוימים, של רישום צמד המילים "הפיתה הסגולה", וזאת גם אם מישהו יבקש להשתמש בשם הזה בלוגו שונה לגמרי משלנו.

מצד שני, רישום סימן מסחר מעוצב יהיה קל יותר באופן יחסי לרשום כיוון שהוא לא כולל כל צורה ופונט אלא את הצורה והפונט והעיטורים מסביב באופן שאנחנו מבקשים ולא מעבר לכך. לדוגמא - סימן מעוצב של "הפיתה הסגולה" יכול להיות צמד המילים האלו בפונט מיוחד מעל ציור של עיגול בצבע סגול על רקע ריבוע אדום עם ציור של שמש מלמעלה. הבקשה מבוחן סימני המסחר היא יחסית קטנה יותר וכך גם היקף הסימנים הקיימים עמם ישווה רשם סימני המסחר את הסימן שלך. עם זאת, חשוב לזכור כי היתרון הזה הוא גם חולשה כשנצטרך למנוע מאנשים אחרים להשתמש בסימן שלך. אז נצטרך להוכיח שיש כאן חשש לבלבול למרות שהסימן המתחרה אינו זהה לשלנו (דוגמא היפותטית בלבד כמובן).  רישום סימן מסחר מילולי הוא חזק יותר מבחינת יכולת האכיפה של הזכויות אח"כ.

נקודה נוספת בהקשר להתייעצות עם עורך דין קניין רוחני בנוגע לרישום סימן מסחר - מאוד מומלץ לשאול את עורך הדין האם סימן המסחר בכלל יכול להירשם כסימן מסחר. לא כל סימן או לוגו ניתן לרישום כסימן מסחר, בין אם בארץ ובין אם בחו"ל. 

לדוגמא, סימנים המכילים דגלים של המדינה או מדינות אחרות או סמלים שדומים לדגלים הללו, או של סמלים בין לאומיים, סימני מסחר שעלולים לפגוע ברגשות הציבור, או סימן המכיל את המילה "פטנט", "עיצוב" וכדומה.. 

מעבר לזה, ישנם סימנים אשר במדינות אחרות יעמדו בפני אתגרים ספציפיים אחרים כמו לדוגמא סימן המכיל את המילה WEED בארה"ב. מכיוון שהמילה WEED מתארת חומר שהינו אסור לשימוש מבחינת השלטון הפדרלי בארה"ב, הבחינה של סימן כזה היא מעמיקה ומורכבת יותר.

כמו כן, ישנם סימנים שניתנים לרישום אך המדובר ברישום מורכב יותר המצריך עמידה בתנאים מסוימים כמו סימני מסחר שמכילים ציון של שם של מקום כמו ניו יורק או יפו..

רישום סימן מסחר בישראל

בישראל, החוק הרלוונטי לנושא זכויות הנובעות מרישום סימן מסחר הוא פקודה ולא חוק, ונקרא פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972 ("הפקודה"). סתם לידע כללי, פקודות הן הגרסה של חוקים מתקופת המנדט הבריטי וחלקן איכשהו נשארו כפקודות ולא הוחלפו בחוקים.

בכל אופן לענייננו, כמו ביתר העולם, הליך ואופן הבחינה של רישום סימן מסחר הוא די דומה. רשם סימני המסחר ייבחן האם קיימים סימנים אחרים בתחום הרלוונטי לגביהם קיים חשש לבלבול בין הסימנים וכן יבקש לוודא את עמידת הסימן בדרישות החוק השונות בטרם אישורו לרישום כסימן מסחר.

במידה ורשם סימני המסחר יאשר את הסימן לרישום כסימן מסחר, יתקבל מכתב קיבול לפיו הסימן יפורסם להתנגדויות בחודש הקרוב. הפרסום להתנגדויות למעשה יאפשר לכל אדם מהציבור להציג טיעונים למניעת רישום הסימן כסימן מסחר. לדוגמא, ובהמשך לדוגמא שלנו מלמעלה, בעל חנות בגדים שנקראת "הפיתה הסגולה" שהפעיל את העסק שלו במשך 20 שנים האחרונות אך מעולם לא טרח לרשום את שם העסק כסימן מסחרי. במקרה כאמור, רשם סימני המסחר יצטרך לבחור האם ובאילו תנאים ניתן יהיה לאשר את רישום הסימן כסימן מסחר, או שלא. במצב כאמור, במידה והשימוש של חנות הבגדים "הפיתה הסגולה" היה בתום לב, יכול גם רשם סימני המסחר לאפשר רישום מקביל של שני סימני מסחר בהתאם לשיקול דעתנו וקביעת מגבלות מתאימות.

מבחינת עלויות רישום סימן מסחר בישראל, נכון לכתיבת שורות אלו בשנת 2023, האגרה שיש לשלם עבור הגשת בקשה לרישום סימן מסחר בקטגוריה בודדת הינה 1,731 ₪ ואגרה נוספת בגין כל סוג (קטגוריית מוצרים/ שירותים) נוסף בגובה 1,301 ₪.

איך צריך לסמן סימן מסחר בישראל

אין חובה חוקית לסמן סימן מסחר על המוצר שלך. יותר מזה, מותר לך לסמן את השם עסק שלך או הלוגו בסימן TM גם אם הסימן שלך רשום וגם אם לא. 

אם מדובר בסימן מסחר רשום – אז מותר ואף מומלץ לסמן אותו בסימן ®. 

מנגד ולתשומת ליבך, סימון ® על סימן מסחר שאינו רשום במרשם סימני המסחר מהווה עבירה פלילית.

כמה זמן יהיה רישום סימן מסחר בתוקף?

התוקף של סימן מסחר בישראל הוא 10 שנים מיום הגשת הבקשה לרישום הסימן. בנוסף, ניתן לחדש את התוקף של הסימן ל10 שנים נוספות על ידי תשלום דמי חידוש ולחזור על התהליך הזה של תשלום חידוש כל 10 שנים על מנת להשאיר את הסימן בתוקף. 

מה ניתן לרשום כסימן מסחר בישראל?

בישראל ניתן לרשום כל סימן מסחר שהוא ספרות, אותיות, מילים, דמויות או אותות אחרים או צירוף של אלו, וזאת בשני מימדים או בשלושה.

רישום סימן מסחר בארה"ב

רישום סימן מסחר בארה"ב נעשה ממגוון סיבות. בנוסף לכל הסיבות שצויינו למעלה, רישום סימן מסחר אמריקאי הוא גם הדרישה המרכזית של חברת אמזון בשביל ליהנות מההגנות שניתנות למותג רשום בחברת אמזון בעת מכירת מוצרי החברה באתר הסחר הגדול בעולם. הגנות אלו ניתנות בחלק מפיצ'ר שנקרה BRAND REGISTRY (בתרגום חופשי, הכוונה היא "מרשם המותגים") של אמזון. המטרה היא לתת למותגים כלים יעילים יותר להתמודדות מול מכירת חיקויים וזיופים בפלטפורמה ולשלוט במסר השיווקי של המותג. 

בגדול, התהליך של רישום סימן מסחר בארה"ב מאוד דומה להליך בארץ עם שינויים קלים. העלויות גבוהות יותר גם מבחינת האגרות וגם מבחינת העלויות של כל התכתבות עם רשם סימני המסחר האמריקאי כי למעשה נכנס כאן עוד גורם שהוא הסוכן המקומי לו צריך גם לשלם.

אחת החלופות הקיימות ברישום סימן מסחר בארה"ב היא לשלם סכום קבוע מראש שיהיה כולל את כל העלויות והתכתובות מול רשם סימני המסחר. ישנם מקרים שזה יהיה נכון מבחינה כלכלית ומבחינת גידור מראש של היקף ההוצאות וכך להימנע מהוצאות בלתי צפויות בזמנים לא נוחים. מצד שני, העלות מראש תהיה משמעותית גבוהה יותר מעלות של הגשה בלבד.

עוד חלופה היא כפי שצויין לעיל, להגיש את הבקשה לרישום סימן מסחר בארה"ב כחלק מבקשה בינלאומית לרישום סימן כמפורט לעיל.  

הפרת סימן מסחר

בהתאם לסעיף 46א בפקודת סימני המסחר, רישום שנמצא בתוקף של אדם כבעל סימן מסחר מזכה אותו לשימוש ייחודי בסימן המסחר בהקשר לסוג המוצר/ השירות שאותו רשם (הקטגוריה של המוצרים/ השירות), בכפוף לכל תנאי וסייג שנקבעו על ידי רשם סימני המסחר בעת רישום הסימן.

כלומר, רישום סימן מסחר אוסר על כל אדם אחר לעשות שימוש בסימן המסחר שלא ברשות בעל סימן המסחר. כמובן, יש לכך סייגים כפי שיפורט להלן אך בגדול, זהו הכלל- אסור לאדם להשתמש בסימן מסחר רשום של מישהו אחר על מנת למכור או לקדם את המוצרים/ או השירותים שלו.

מתי כן מותר להשתמש בסימן מסחר של מישהו אחר? ישנם מגוון מקרים בהם כן ניתן להשתמש בסימן מסחר למרות שהוא רשום. 

מבחינת הדין בישראל, אחד הסעיפים עליהם מתבסס האישור להשתמש בסימן מסחר של אדם אחר על מנת למכור סחורה הוא סעיף 47 לפקודה לפיו רישום סימן מסחר לא מונע אדם מלהשתמש "שימוש אמת" בשם שלו או בשם העסק שלו, או בשם הגאוגרפי של מקום העסק שלו, שלו או של קודמיו בעסק, או מלהשתמש בהגדרה האמיתית של מהות או איכות המוצרים שלו. 

במילים אחרות, בגדול עצם העובדה שקיים סימן מסחר רשום לא אוסר עליך מלהשתמש שימוש אמת בשם שלך או בשם של העסק שלך אם הכל נעשה בתום לב. כמו כן, מותר לתאר תיאור אמיתי ונכון של הסחורה שאנחנו מוכרים. מילת אזהרה: אם בכוונתכם למכור מוצרים של מותג כלשהו, מומלץ להתייעץ עם עורך דין קניין רוחני בטרם קבלת כל החלטה ו/או נקיטת כל פעולה מהסיבה הפשוטה שישנם חריגים לאמור לעיל וכל מקרה יש לבחון לגופו. 

ייבוא מקביל

נושא הייבוא המקביל הוא אחד החריגים הבעייתיים ביותר בתחום, גם בארץ וגם בעולם. מכיוון שיש אינטרסים מנוגדים למדינות השונות נוצרה הפרקטיקה של ייבוא מקביל.  

במה מדובר? יש כאן מספר אינטרסים שמתנגשים... דיני סימני המסחר באים למנוע מצב שבו הצרכן יתבלבל בין הסחורה של אדון א' לסחורה של אדון ב'. בנוסף, הם באים למנוע מצב שאדון ב' ינסה בכוונה להשתמש בשם של אדון א' כדי להרוויח כסף מהמוניטין של אדון א'. מצד שני, האינטרס של מדינות ומקבלי החלטות הוא להילחם ביוקר המחייה וליצור שוק תחרותי ויעיל שיכריח את החברות להוריד מחירים. מדובר בתחרות בין זכויות קניין הרוחני (סימני מסחר) לבין חופש העיסוק ותחרות חופשית, בין סימני מסחר לבין החירות לייבא סחורות מקוריות ולסחור בהן.

כך נוצרה בארץ ובעולם דוקטרינת המיצוי.

 בתמצית ובאופן כללי בלבד, דוקטרינת המיצוי קובעת שאם מותג מכר את הסחורה שלו לאדם אחר ובכך למעשה הפיק את הרווח אותו רצה להפיק מהסחורה שלו, אז המותג משחרר ומוותר על השליטה בנעשה במוצרים שנמכרו מכאן והלאה כך שלמעשה הקונה יכול לקחת את המוצרים הללו, לייבא אותם למדינה אחרת ולמכור אותם הלאה במחיר שיימצא לנכון. זאת, בכפוף לתנאים נוספים שנקבעו בפסיקה לגבי ייבוא מקביל אשר לא יפורטו כאן מטעמי נוחות וקיצור המסר.

כלומר, אם קוקה קולה הוא סימן מסחר רשום, ואני קניתי מכולה של בקבוקי קוקה קולה מקוריים בחו"ל מקוקה קולה, יהיה לי מותר לפרסם שאני מוכר בקבוקי קוקה קולה (חשוב מאוד מאוד להתייעץ עם עו"ד קניין רוחני בנושאים אלו בטרם נקיטת פעולות כאלו כיוון שהפסיקה בנושאים אלו משתנה עם השנים וישנם מקרים מיוחדים בהם זה יהיה אסור על אף האמור לעיל. כל מקרה יש לבחון לגופו על נסיבותיו שלו).

עוד ביסוס לייבוא המקביל מסוג זה הינו בסעיף 60(א)(2) לפקודה, הקובע כי יבוא מוצרים שסומנו עם סימן המסחר בהרשאת בעל סימן המסחר במקום שבו נעשה הסימון וזאת לשם מסחר במוצרים - זה לא יהווה עבירה.

כלל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. בכל מקרה מומלץ לבקש ייעוץ משפטי קונקרטי ופרטני המתאים לנסיבות העניין.

רישום סימן מסחר - המפתח להגנה על המותג שלך

למה צריך סימן מסחר? רישום סימן מסחר מעניק לבעליו מספר יתרונות משמעותיים:

הגנה משפטית: סימן מסחר רשום מעניק לך הגנה משפטית מפני שימוש לא מורשה בסימן שלך על ידי אחרים.

מניעת בלבול: סימן מסחר ייחודי מאפשר לצרכן להבדיל בין המוצרים או השירותים שלך לבין אלה של מתחרים.

בניית מוניטין: סימן מסחר חזק תורם לבניית מוניטין חיובי לעסק שלך ומגביר את האמון של הצרכנים.

ערך כלכלי: סימן מסחר הוא נכס אינטלקטואלי בעל ערך כלכלי, שניתן למכור, להעביר, להשכיר או לרשום כבטוחה.

רישיון: סימן מסחר מאפשר לך להעניק רישיונות לשימוש בסימן שלך, וכך להגדיל את ההכנסות שלך.

רישום סימן מסחר - איך רושמים סימן מסחר ?

תהליך רישום של סימן מסחר בישראל כולל את השלבים הבאים:

1. בחירת סימן: רישום סימן מסחר  מתחיל עם בחירת סימן ייחודי ומקורי שיבדיל את המוצרים או השירותים שלך.

2. חיפוש מקדים: בצע חיפוש מקדים במאגר סימני המסחר כדי לוודא שהסימן שבחרת אינו זהה או דומה לסימן רשום אחר. 

3. הכנת בקשה על ידי עו"ד המתמחה בתחום: הכן בקשה לרישום של סימן מסחר, שתכלול פרטים על הסימן, על המוצרים או השירותים שבהם הוא ישמש ועל מבקש הרישום.

4. תשלום אגרה: שלם את האגרה הנדרשת עבור הגשת הבקשה.

5. בדיקה פורמלית: הבקשה תיבדק מבחינה פורמלית על ידי רשם הפטנטים.

6. "בדיקה מהותית": הבדיקה תיבחן על ידי בוחן סימני המסחר על מנת לוודא שהבקשה עומדת בתנאי פקודת סימני המסחר.

7. פרסום: הבקשה תפורסם ברשומות, כדי לאפשר להגיב לה אם יש עוררים מן הציבור.

8. רישום: אם לא הוגשו התנגדויות, הסימן יירשם בפנקס סימני המסחר.

טיפים נוספים לרישום של סימן מסחר:

ייעוץ משפטי: מומלץ להשתמש בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום רישום סימני מסחר (כזה המתמחה בקניין רוחני) כדי לוודא שתהליך הרישום מתבצע בצורה נכונה.

חידוש הרישום: רישום של סימן מסחר תקף ל-10 שנים, ויש לחדשו מעת לעת.

אם אתם רוצים לדעת יותר על רישום סימן מסחר, עו"ד עומרי סגל ישמח לסייע לכם. כל מה שאתם צריכים זה ליצור קשר ולקבל את כל המידע שאתם צריכים!