הגנה על לוגולוגו הוא סמל גרפי ייחודי המייצג בית עסק, חברה, מוצר או שירות. הלוגו הוא אחד הסמלים המוכרים ביותר של מותג, והוא מהווה חלק חשוב מהזהות המותגית. לוגו יכול להיות מילה, משפט, סמל, איור או שילוב של כל אלה. הלוגו צריך להיות ייחודי, כזה שקל לזכור ולהבין, וחייב להיות רלוונטי לחברה או למוצר שהוא מייצג. לוגו הוא כלי חשוב בבניית המוניטין של החברה או המוצר. הלוגו עוזר ללקוחות לזהות את החברה או המוצר, והוא יכול לתרום להגדלת המודעות למותג ולכן הגנה על לוגו צריכה להיות בראש מעיניו של בעל העסק. 

איך מתקיימת הגנה על לוגו?

הדרך היחידה להגן על לוגו באופן רשמי היא להגיש בקשה לרישום סימן מסחר. בקשה לרישום סימן מסחר מוגשת לרשם סימני המסחר במשרד המשפטים בכל מדינה בה רוצים לרשום את סימן המסחר. לאחר הגשת בקשת הגנה על לוגו (בקשה לרישום סימן מסחר כאמור), רשם סימני המסחר יבחן את הבקשה ויחליט אם לאשר אותה. אם הבקשה תאושר, סימן המסחר יהיה מוגן למשך עשר שנים. ניתן לחדש את רישום סימן המסחר כל עשר שנים.

בבמקרים רבים, בתחילה בוחן סימני המסחר קובע שהסימן לא ראוי להירשם כסימן מסחר. אין צורך לוותר ולהרים ידיים אלא לבחון את נימוקי הבוחן באמצעות עורך דין קניין רוחני ולהשיג מענה לדוח הבחינה של רשם סימני המסחר.

התנגדויות הבוחן יכולות להיות ממגוון סיבות, ביניהן, יש לדוגמא סימנים שלא ניתן לרשום אותם כגון דגלי מדינות, פרצופים של אישים, סימני מסחר או לוגו שמכילים את המילה "פטנט", "עיצוב רשום" וכו' ועוד.

ההתנגדות הנפוצה שאיתה ניתן להתמודד במקרים רבים היא כזו המבוססת על דמיון לסימן קיים. על מנת שניתן יהיה להשיג הגנה על לוגו, על הלוגו להיות כזה שלא יוצר בלבול עם לוגו אחר בעיני הצרכן הפוטנציאלי. עורך דין קניין רוחני יידע להתמודד בצורה מקצועית עם טענות הבוחן ובמידת האפשר- להשיג עבורכם את ההגנה על הלוגו על ידי רישום סימן המסחר המבוקש. 

בנוסף לרישום סימן מסחר, ישנן מספר דרכים להגן על לוגו באופן לא רשמי. במקרים מסוימים, לוגו יכול להיות מוכר כ"סימן מסחר מוכר היטב" וככזה לקבל הגנה גם במקרים בהם הלוגו לא נרשם כסימן מסחר. בגדול, על מנת להיחשב כסימן מסחר מוכר היטב מומלץ לבצע את הפעולות הבאות. זכרו שאין זה מבטיח שביהמ"ש יקבל טיעון זה אך פעולות אלו יגבירו את הסיכויים לכך:

• שימוש בלוגו באופן עקבי: השימוש בלוגו באופן עקבי יכול לעזור לבנות את המוניטין של החברה ואת ההגנה על הלוגו.

• העלאת מודעות ללוגו: העלאת מודעות ללוגו יכולה לעזור להגן עליו מפני שימוש לא מורשה.

• השקעה בקמפיינים שיווקיים באופן בו יהיה אפשר להראות כי הושקעו כספים רבים במיתוג ובהכרת המותג לשוק הרלוונטי. 

• היקף מכירות משמעותי ביחס לשוק.

• נקיטת צעדים משפטיים במקרה של הפרת לוגו: אם חברה אחרת משתמשת בלוגו באופן לא מורשה, ניתן לנקוט צעדים משפטיים כדי להגן על הלוגו.

סיכום

לוגו הוא נכס חשוב עבור עסקים. הגנה על לוגו יכולה לעזור לעסק להגן על מוניטין שלו, על זכויות הקניין הרוחני שלו ועל המכירות שלו. הגנה על לוגו צריכה להתבצע על ידי עורך דין מומחה בתחום הקניין הרוחני שיודע איך לעשות זאת בצורה נכונה. הלוגו הוא מרכיב חשוב בעסק שלכם ואתם לא יכולים להתפשר על ההגנה שלו. עורך דין עומרי סגל יוכל לסייע לכם כמו שצריך וכל מה שאתם צריכים זה לפנות אליו ולקבל את שירותיו המעולים.